Mengapa Wanita Lebih Banyak Masuk Neraka?
Sebuah pernyataan yang cukup lazim terdengar di telinga kita bahwa
kebanyakan penduduk neraka dihuni oleh para wanita.
“Aku melihat ke dalam Syurga maka aku melihat kebanyakan
penghuninya adalah fuqara’ (orang-orang fakir) dan aku melihat ke dalam Neraka
maka aku menyaksikan kebanyakan penghuninya adalah wanita.” (Hadis Riwayat Al-
Bukhari dan Muslim)
Hadis ini menjelaskan kepada kita apa yang disaksikan oleh
Rasulullah s.a.w tentang penghuni Syurga yang majoritinya adalah fuqara (para
fakir miskin) dan Neraka yang majoriti penghuninya adalah wanita. Tetapi hadis
ini tidak menjelaskan sebab-sebab yang menyebabkan mereka dimasukkan ke dalam
Neraka dan menjadi majoriti penghuninya, namun demikian sebab-sebab tersebut
disebutkan dalam hadis lainnya.
Di dalam kisah solat gerhana matahari, Rasulullah s.a.w. dan para
sahabatnya melakukan solat gerhana padanya dengan solat yang panjang ,
Rasulullah s.a.w melihat Syurga dan Neraka. Ketika beginda melihat Neraka beginda
bersabda kepada para sahabatnya:
“ … dan aku melihat Neraka maka tidak pernah aku melihat
pemandangan seperti ini sama sekali, aku melihat kebanyakan penghuninya adalah
kaum wanita. Para sahabat pun bertanya : “Mengapa (demikian) wahai Rasulullah?”
Baginda s.a.w menjawab : “Kerana kekufuran mereka.” Kemudian ditanya lagi :
“Apakah mereka kufur kepada Allah?” Baginda menjawab : “Mereka kufur terhadap
suami-suami mereka, kufur terhadap kebaikan-kebaikannya. Kalaulah engkau
berbuat baik kepada salah seorang di antara mereka selama waktu yang panjang
kemudian dia melihat sesuatu pada dirimu (yang tidak dia sukai) nescaya dia
akan berkata : ‘Aku tidak pernah melihat sedikitpun kebaikan pada dirimu.’ ”
(Hadis Riwayat Imam Al-Bukhari)
Dalam hadis yang lain, Rasulullah s.a.w menjelaskan tentang wanita
penghuni Neraka, baginda bersabda :
“ … dan wanita-wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya mereka
telanjang, melenggak-lenggokkan kepala mereka kerana sombong dan berpaling dari
ketaatan kepada Allah dan suaminya, kepala mereka seakan-akan seperti bunggul
unta. Mereka tidak masuk Syurga dan tidak mendapatkan wanginya Syurga padahal
wanginya boleh didapati dari jarak perjalanan sekian dan sekian.” (Hadis
Riwayat Muslim dan Ahmad)
Jika kita perhatikan keterangan dan hadith di atas dengan insaf,
nescaya kita akan dapati beberapa sebab yang menjerumuskan kaum wanita ke dalam
Neraka bahkan menjadi majoriti penghuniya dan yang menyebabkan mereka menjadi
golongan minoriti dari penghuni Syurga.
3. Kufur Terhadap Suami dan Kebaikan-Kebaikannya :
Rasulullah s.a.w menjelaskan hal ini pada sabda baginda di atas
tadi. Kekufuran seumpama ini terlalu banyak kita dapati di tengah-tengah
keluarga kaum muslimin, iaitu seorang isteri yang mengingkari kebaikan-kebaikan
suaminya selama sekian waktu yang panjang hanya dengan sikap suami yang tidak
sesuai dengan kehendak isteri sebagaimana kata pepatah,’panas setahun dihapus
oleh hujan sehari’. Padahal yang harus dilakukan oleh seorang isteri ialah
bersyukur terhadap apa yang diberikan suaminya, janganlah ia mengkufuri
kebaikan-kebaikan suami kerana Allah s.w.t. tidak akan melihat isteri seumpama
ini sebagaimana dijelaskan Rasulullah s.a.w :
“Allah tidak akan melihat kepada wanita yang tidak mensyukuri apa
yang ada pada suaminya dan tidak merasa cukup dengannya.”
(Hadis Riwayat Nasa’i)
Hadis di atas adalah peringatan keras bagi kaum wanita muslimah
yang menginginkan keredhaan Allah s.w.t. dan SyurgaNya. Maka tidak layaklah
bagi wanita yang mengharapkan akhirat untuk mengkufuri kebaikan-kebaikan
suaminya dan nikmat-nikmat yang diberikannya atau meminta dan banyak mengadukan
hal-hal kekurangan yang tidak sepatutnya untuk diperbesar-besarkan.
Jika sedemikian keadaannya, maka sangat tidak sesuai sekali jika
wanita yang kufur terhadap suaminya serta kebaikan-kebaikannya dikatakan
Rasulullah s.a.w sebagai majoriti kaum yang masuk ke dalam Neraka walaupun
mereka tidak kekal didalamnya.
Cukup sekiranya isteri-isteri Rasulullah s.a.w dan para sohabiyah
sebagai suri tauladan bagi isteri-isteri kaum muslimin dalam mensyukuri
kebaikan-kebaikan yang diberikan suaminya kepadanya.
4. Durhaka Terhadap Suami
Kedurhakaan yang dilakukan seorang isteri terhadap suaminya pada
umumnya berupa tiga bentuk kedurhakaan yang sering kita jumpai pada kehidupan
masyarakat kaum Muslimin. Tiga bentuk kedurhakaan itu adalah :
1. Derhaka dengan ucapan.
2. Derhaka dengan perbuatan.
3. Derhaka dengan ucapan dan perbuatan.
Bentuk pertama ialah seorang isteri yang biasanya berucap dan bersikap
baik kepada suaminya serta segera memenuhi panggilannya, tiba-tiba berubah
sikap dengan berbicara kasar dan tidak segera memenuhi panggilan suaminya. Atau
ia memenuhinya tetapi dengan wajah yang menunjukkan rasa tidak senang atau
lambat mendatangi suaminya. Kederhakaan seperti ini sering dilakukan seorang
isteri ketika ia lupa atau memang sengaja melupakan ancaman-ancaman Allah
terhadap sikap ini.
Termasuk bentuk kederhakaan ini ialah apabila seorang isteri
membicarakan perbuatan suami yang tidak ia sukai kepada teman-teman atau
keluarganya tanpa sebab yang dibenarkan oleh syara’. Atau ia menuduh suaminya
dengan tuduhan-tuduhan yang bermaksud untuk menjatuh dan merosak kehormatannya
sehingga suaminya dipandang hina di mata orang lain. Begitu juga apabila
seorang isteri meminta talak atau di khulu’ (dicerai) tanpa sebab syar’i. Atau
ia mendakwa telah dianiaya atau dizalimi suaminya atau lain-lainnya.
Permintaan cerai biasanya di awali dengan pertengkaran antara
suami dan isteri kerana ketidakpuasan isteri terhadap kebaikan dan usaha suami.
Atau yang lebih menyedihkan lagi bila hal itu dilakukannya kerana suaminya
berusaha mengamalkan syari’at-syari’at Allah s.w.t. dan sunnah-sunnah
Rasulullah s.a.w. Sungguh hina sekali apa yang dilakukan isteri seperti ini
terhadap suaminya.
Ingatlah sabda Rasulullah s.a.w :
“Wanita mana saja yang meminta cerai pada suaminya tanpa sebab
(yang syar’ii) maka haram baginya mencium wangi Syurga.” (Hadis Riwayat Abu
Daud & At-Tirmizi )
Bentuk kederhakaan kedua yang dilakukan para isteri terjadi
apabila seorang isteri tidak mahu melayani keperluan batiniyah suaminya atau
bermuka masam ketika melayaninya atau menghindari suami ketika hendak disentuh
dan dicium atau menutup pintu ketika suami hendak mendatanginya dan yang
seumpamanya.
Termasuk dari bentuk ini ialah apabila seorang isteri keluar rumah
tanpa izin suaminya walaupun hanya untuk mengunjungi kedua orang tuanya.
Tindakan ini sebenarnya adalah seakan-akan seorang isteri lari dari rumah
suaminya tanpa sebab. Demikian pula jika isteri enggan untuk bersafar
(melakukan perjalanan) bersama suaminya, mengkhianati suami dan hartanya,
membuka dan menampakkan apa yang seharusnya ditutupi dari anggota tubuhnya
(aurat), menerima tamu tanpa izin suaminya, berjalan di tempat umum dan
pasar-pasar tanpa mahram, bersenda gurau atau berbicara lemah-lembut penuh
mesra kepada lelaki yang bukan mahramnya dan yang lain-lain.
Begiti juga apabila seorang isteri tidak mau berdandan atau
mempercantikkan diri untuk suaminya padahal suaminya menginginkan hal-hal itu,
melakukan puasa sunat tanpa izin suaminya, meninggalkan hak-hak Allah seperti
solat atau puasa Ramadhan.
Maka setiap isteri yang melakukan perbuatan-perbuatan seperti
tersebut adalah isteri yang durhaka terhadap suami dan telah melakukan maksiat
kepada Allah s.w.t. Jika kedua bentuk kederhakaan ini dilakukan sekaligus oleh
seorang isteri maka ia dikatakan sebagai isteri yang derhaka dengan ucapan dan
perbuatannya.
Sungguh rugi wanita yang melakukan kedurhakaan ini. Mereka lebih
memilih jalan ke Neraka daripada jalan ke Syurga kerana memang biasanya wanita
yang melakukan kederhakaan-kederhakaan ini tergoda oleh angan-angan dan
kesenangan dunia yang menipu.
Jalan menuju Syurga tidaklah dihiasi dengan bunga-bunga yang
indah, melainkan dipenuhi dengan rintangan-rintangan yang berat untuk dilalui
oleh manusia kecuali orang-orang yang diberi ketegaran iman oleh Allah. Tetapi
ingatlah di hujung jalan ini ada Syurga yang Allah sediakan untuk
hamba-hambaNya yang sabar menempuhnya.
Ketahuilah pula bahwa jalan menuju ke Neraka memang indah, penuh
dengan syahwat dan kesenangan dunia yang setiap manusia tertarik untuk
menjalaninya. Tetapi ingat dan sedarlah bahawa Neraka menanti orang-orang yang
menjalani jalan ini dan tidak mahu berpaling darinya semasa ia hidup di dunia.
Memang, berlayar mengarungi bahterah rumah tangga itu tidak
semudah yang dibayangkan. Seorang muslimah tepatnya seorang istri, tidak saja
harus membekali dirinya dengan ilmu agama yang cukup tapi juga mutlak
dibutuhkan mental baja dan manajemen yang baik dalam mengelola gelombang
kehidupan beserta segala pernak pernik yang menyertainya. Ketika urusan rumah
tangga tidak pernah ada habisnya, anak-anak rewel dan kondisi fisik sedang
tidak fit, kemudian suami pulang kerja minta dilayani tanpa mau perduli dengan
kondisi kita, biasanya, dalam kondisi seperti ini tidak banyak wanita yang
tetap mampu mengendalikan kesabarannya. Manusiawi bukan? Belum tentu!Justru
dalam situasi seperti inilah keimanan dan kesabaran kita akan teruji. Apakah kita masih bisa mengeluarkan
kata-kata manis sekaligus rona muka penuh dengan senyum ketulusan? Sulit
memang! Tapi sulit bukan berarti tidak bisa!
Hanya wanita yang bijaksanalah yang mahu bertaubat kepada Allah
s.w.t. dan meminta maaf kepada suaminya dari kederhakaan-kederhakaan yang
pernah ia lakukan. Ia akan kembali berusaha mencintai suaminya dan sabar dalam
mentaati perintahnya.
5. Tabarruj
Yang dimaksud dengan tabarruj ialah seorang wanita yang
menampakkan perhiasannya dan keindahan tubuhnya serta apa-apa yang wajib
ditutupnya dari pandangan lelaki bukan mahramnya.
Hal ini kita dapati pada sabda Rasulullah s.a.w tentang
wanita-wanita yang berpakaian tapi hakikatnya telanjang disebabkan pakaian yang
mereka pakai tipisnya, berseluar ketat menampakkan bahagian-bahagian tubuh
tertentu, tidak menutup aurat sepertimana yang berlaku di dalam masyarakat
kita. Sebagaimana yang dihuraikan oleh Ibnul ‘Abdil Barr rahimahu ‘Llah ketika
menjelaskan sabda Rasulullah s.a.w tersebut. Ibnul ‘Abdil Barr menyatakan :
“Wanita-wanita yang dimaksudkan Rasulullah s.a.w adalah yang memakai
pakaian yang tipis yang menampakkan tubuhnya atapun yang menunjukkan bentuk
tubuhnya dan tidak menutupinya, maka mereka adalah wanita-wanita yang
berpakaian pada zahirnya dan telanjang pada hakikatnya … .”
Mereka adalah wanita-wanita yang suka dan amat gembira apabila
berjaya menampakkan perhiasan mereka, padahal Allah s.w.t. telah melarang hal
ini dalam firmanNya yang bermkasud :
“Dan janganlah mereka menampakkan perhiasan-perhiasan mereka.”
(Surah An Nur ayat 31)
Imam Az-Zahabi rahimahu ‘Llah menyatakan di dalam kitab Al Kabair
:
“Termasuk dari perbuatan-perbuatan yang menyebabkan mereka
dilaknat ialah menampakkan hiasan emas dan permata yang dipakai oleh mereka,
memakai minyak wangi dengan yang seumpanya jika mereka keluar rumah … .”
Dengan perbuatan seperti ini bererti mereka secara tidak langsung
menyeret kaum lelaki ke dalam Neraka, kerana pada diri kaum wanita terdapat
daya tarik syahwat yang sangat kuat yang dapat menggoncang keimanan yang kukuh
sekalipun, apa lagi iman yang lemah yang tidak dikuatkan dengan ilmu Al Qur’an
dan As Sunnah. Rasulullah sendiri menyatakan di dalam hadis yang sahih bahwa :
“ Fitnah yang paling besar yang paling ditakutkan atas kaum lelaki
adalah fitnahnya wanita.”
Sahabat yang dirahmati Allah,
Sejarah sudah membuktikan bahawa betapa banyak tokoh-tokoh dunia
yang tidak beriman kepada Allah s.w.t. hancur hanya disebabkan pujuk-rayu
wanita. Bahkan berapa banyak persaudaraan di antara kaum muslimin terputus
hanya disebabkan wanita. Berapa banyak anak yang menderhaka kepada ibunya demi
mencari cinta seorang wanita, dan masih banyak lagi gejala-gejala lainnya yang
dapat membuktikan bahawa wanita seumpama mereka ini memang layak untuk tidak
mendapatkan wanginya Syurga.
Hanya dengan ucapan dan rayuan seorang wanita mampu menjerumuskan
kaum lelaki ke dalam lembah dosa yang hina, terlebih lagi jika mereka bersolek
dan menampakkan tubuh mereka kepada kaum lelaki. Tidak menghairankan lagi jika
di sana-sini terjadi jenayah dan kezaliman terhadap kaum wanita, kerana yang
demikian adalah hasil perbuatan mereka sendiri.
Hindarilah tabarruj dan berhiaslah dengan pakaian yang disaran
oleh Islam yang akan menyelamatkan kaum wanita dari dosa di dunia ini dan azab
di akhirat kelak. Jangan diikut pemikiran sekular pemimpin-pemimpin wanita
Islam yang cuba mempertikaikan hukum-hukum Allah dan mempertikaikan hak-hak
wanita yang telah dinyatakan di dalam al-Qur’an.
Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud :
“Dan tinggallah kamu di rumah-rumah kamu dan janganlah kamu
bertabarruj dengan tabarrujnya orang-orang jahiliyyah pertama dahulu.” (Surah
Al Ahzab ayat 33)
Masih banyak sebab-sebab lainnya yang menyebabkan wanita menjadi
penghuni majoriti Neraka. Tetapi cukuplah dengan tiga sebab ini sahaja yang
dijelaskan di sini kerana memang tiga perkara inilah yang sering kita dapati di
dalam kehidupan masyarakat kita.
Rasulullah s.a.w pernah menerangkan satu amalan yang dapat
menyelamatkan kaum wanita dari azab Neraka. Ketika beginda selesai berkhutbah
hari raya yang berisikan perintah untuk bertakwa kepada Allah s.w.t. dan
anjuran untuk mentaatiNya. Baginda pun bangkit mendatangi kaum wanita, baginda
menasihati mereka dan mengingatkan mereka tentang akhirat kemudian baginda
bersabda :
“Bersedekahlah kamu semua. Kerana kebanyakan kamu adalah kayu api
Jahanam!”
Maka berdirilah seorang wanita yang duduk di antara wanita-wanita
lainnya yang berubah kehitaman kedua pipinya, iapun bertanya : “Mengapa
demikian, wahai Rasulullah?”
Baginda menjawab : “Kerana kamu banyak mengeluh dan kamu kufur
terhadap suami!” (Hadis Riwayat Al- Bukhari)
Bersedekahlah kerana sedekah adalah satu jalan untuk menyelamatkan
kaum wanita dari azab Neraka. Semoga Allah s.w.t. menyelamatkan kita dari
azab-Nya. Aamiin YRA..
Subahanallah....
BalasHapus